Kiertotalouden markkinapaikka yrityksille

+ Lisää ilmoitus

Kysymykset ja vastaukset

  1. Palvelu
  2. Ilmoitukset
  3. Ilmoituksiin vastaaminen
  4. Kunnan toissijainen jätehuoltopalvelu (TSV)

Palvelu

Miksi palveluun pitää tunnistautua vahvasti?

Vahvalla tunnistautumisella suomi.fi palvelun kautta varmistetaan käyttäjän oikea henkilöllisyys ja oikeus palvelun käyttöön väärinkäytösten estämiseksi.

Minulla ei ole y-tunnusta. Voinko käyttää palvelua?

Ilmoituksia voi selata ilman kirjautumista. Ilmoituksiin vastaaminen sekä omien ilmoitusten ja hakuvahtien tekeminen onnistuvat vain kirjautuneena, jolloin tarvitset yrityksen tai muun organisaation valtuutuksen ja y-tunnuksen.

Onko palvelussa maksuja?

Materiaalitorin käyttö on maksutonta.

Onko palveluun avointa rajapintaa?

Palvelussa on avoin rajapinta. Rajapintakuvaus https://www.materiaalitori.fi/apidoc.pdf.

Keitä ovat aluekoordinaattorit?

Aluekoordinaattorit ovat Teolliset symbioosit palvelun eri alueilla toimivia henkilöitä ja organisaatioita, joiden tehtävänä on edistää sivuvirtojen hyödyntämistä yritysten toiminnassa. Lisätietoja toiminnasta ja aluekoordinaattoreiden yhteystiedot löytyvät www.teollisetsymbioosit.fi -sivuilta. Aluekoordinaattoreiden on mahdollista tehdä ilmoituksia organisaatioiden puolesta, mikäli näin on sovittu.

Voinko toimia useamman yrityksen edustajana Materiaalitorissa?

Materiaalitorissa voi toimia useamman yrityksen edustajana, jos yritykset ovat valtuuttaneet käyttäjän.

Voiko Materiaalitoria käyttää ruotsin kielellä?

Voit valita käyttökielen suomi/ruotsi (FI/SV) palvelun oikeasta ylänurkasta.

En saa sähköpostiini hakuvahdin tuloksia tai rekisteröitymisen vahvistusta?

Tarkasta sähköpostisi roskaposti. Jotkut roskapostisuodattimet käsittelevät Materiaalitorista tulleet viestit roskapostina. Ota yhteyttä sähköpostioperaattoriisi, jos tämä ei auta. Voit ottaa yheyttä myös Materiaalitorin neuvontaan: materiaalitori@motiva.fi.

Ilmoitukset

Mistä materiaaleista ja palveluista voin ilmoittaa?

Palvelussa voi ilmoittaa kaikenlaisia toiminnassasi syntyviä jätteitä, ylijäämiä tai sivuvirtoja. Myös jätteistä tai sivuvirroista tuotteistettuja materiaaleja voi tarjota palvelun kautta. Palvelussa voi ilmoittaa myös käytöstä poistettuja laitteita ja rakenteita, kuten rakennusosia.

Palveluilmoituksissa voit ilmoittaa jätteiden ja sivuvirtojen kuljetukseen, käsittelyyn ja varastointiin liittyviä palveluja sekä niihin liittyviä analyysi- ja asiantuntijapalveluita. Myös erilaisia kiertotalouden asiantuntijapalveluita ja osaamista sekä niiden tarpeita voi ilmoittaa.

Mistä tietää onko hallussa oleva materiaali jätettä?

Jäte on mistä tahansa toiminnasta syntyvää sen tuottajalle käyttökelvotonta materiaalia. Jätelain (646/2011) mukaan jätettä on aine tai esine, jonka haltija on poistanut tai aikoo poistaa käytöstä taikka on velvollinen poistamaan käytöstä. Esimerkkiluettelo jätteistä löytyy jäteasetuksen (179/2012) liitteestä 4 "Jäteluettelo: Yleisimmät jätteet sekä vaaralliset jätteet".

Lähtökohtaisesti toiminnanharjoittaja vastaa materiaalin luokittelusta jätteeksi. Ympäristöluvanvaraisessa toiminnassa syntyvät jätteet kirjataan yleensä ympäristölupaan. Apua esineen ja aineen jäteluonteen arvioinnissa voi tarvittaessa pyytää toiminnanharjoittajan sijaintipaikan jätelain valvontaviranomaiselta (kunnan ympäristönsuojeluviranomainen ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus).

On tärkeää tunnistaa, ovatko Materiaalitorissa ilmoitetut materiaalit jätettä. Materiaalin luokittelusta jätteeksi seuraa jätelaista tulevia velvoitteita. Materiaalitorissa jätteestä tulee antaa enemmän tietoja kuin muusta materiaalista. Jätelaissa määritellään myös edellytykset jätteeksi luokittelun päättymiselle ja sille, milloin aine tai esine ei ole jäte vaan sivutuote.

Voinko ilmoittaa materiaaleista, jotka syntyvät vasta tulevaisuudessa?

Voit ilmoittaa olemassa olevista ja tulevista materiaalieristä. Tarkenna ajankohta kuitenkin ilmoituksessa esimerkiksi vapaamuotoisessa kuvaus-kohdassa.

Miten varmistetaan, että Materiaalitorissa palvelujaan tarjoavilla jätehuoltoyrityksillä on toimintaansa tarvittavat luvat?

Jätelain (646/2011) 29 §:n mukaan jätteen saa luovuttaa pääsääntöisesti toimijalle, joka on merkitty jätehuoltorekisteriin tai jolla on ympäristöluvan tai ympäristönsuojelun tietojärjestelmän rekisteröinnin perusteella oikeus ottaa vastaan kyseistä jätettä. Jätteenhaltijan on siis tarvittaessa varmistettava viimeistään jätettä luovuttaessaan, että jätteen kuljettaja on merkitty jätehuoltorekisteriin ja jätteen käsittelijällä on oikeus vastaanottaa kyseistä jätettä.

Materiaalitorissa on mahdollisuus lisätä organisaation tietoihin viitetiedot sekä kopiot luvista ja rekisteröinneistä. Tällöin ne näkyvät tehdyissä ilmoituksissa ja tarjouksissa, jolloin jätteen luovuttajan on helpompi selvittää tiedot.

Materiaalitori ei vastaa palveluun ilmoitettujen viitetietojen ja liitteiden oikeellisuudesta eivätkä ne poista jätteen haltijan velvollisuutta tarkistaa tiedot tarvittaessa.

Mitä tarkoittaa jätelain etusijajärjestys ja ketä se koskee?

Etusijajärjestyksestä säädetään jätelain (646/2011) 8 §:ssä ja se koskee kaikkea toimintaa ja kaikkia osapuolia jäteketjussa - jätteen tuottajaa, kerääjää ja käsittelijää.

Etusijajärjestyksen mukaan ensisijaisesti on vähennettävä syntyvän jätteen määrää ja haitallisuutta. Jos jätettä kuitenkin syntyy, jätteen haltijan on ensisijaisesti valmisteltava jäte uudelleenkäyttöä varten tai toissijaisesti kierrätettävä se. Jos kierrätys ei ole mahdollista, jätteen haltijan on hyödynnettävä jäte muulla tavoin, mukaan lukien hyödyntäminen energiana. Jos hyödyntäminen ei ole mahdollista, jäte on loppukäsiteltävä.

Materiaalitorissa jätehuoltopalvelua haettaessa ja palvelutarjouksia arvioitaessa on syytä huomioida jätelain mukainen velvollisuus noudattaa etusijajärjestystä.

Voiko ilmoituksen tehdä, vaikka ei tiedä vielä varmaksi mitä ja miten paljon materiaaleja vuoden aikana syntyy?

Materiaalitoriin tehtävässä ilmoituksessa määritetään mille materiaalille vastaanottajaa haetaan ja arvioidaan materiaalin määrä. Materiaalia ja sen määrää voi lisäksi kuvata tarkemmin. Ilmoitukseen voi esimerkiksi arvioida syntyvän materiaalin määrän vuodessa ja se kannattaa kuvata vapaaseen lisätietokenttään. Ilmoitus kannattaa tehdä siinä vaiheessa, kun tiedetään, mitä materiaaleja toiminnassa syntyy ja pystytään tekemään jonkinlainen arvio niiden määrästä. Muutoin sopivaa vastaanottajaa voi olla vaikea löytää.

Voinko laittaa samaan ilmoitukseen useita materiaaleja?

Lähtökohtaisesti yhdestä materiaalista tehdään yksi ilmoitus. Tällöin materiaalille on todennäköisesti helpointa löytää vastaanottaja. Joistakin sekalaisista materiaaleista, kuten sekalaisesta rakennus- ja purkujätteestä, on myös mahdollista tehdä ilmoitus. Lisäksi joissakin tapauksissa voi tehdä ilmoituksen muusta jätteestä tai sivuvirrasta (”muu jäte”, ”muu sivuvirta”) ja kuvata materiaalin koostumusta vapaaseen kenttään. Esimerkiksi haettaessa kiinteistön kokonaispalvelua useille erikseen kerätyille yhdyskuntajätteille, ilmoituksen voi tehdä muusta jätteestä ja kuvata jätteet tarkemmin vapaassa kentässä tai ilmoituksen liitteessä.

Kenen vastuulla on Materiaalitorin ”siivoaminen” eli häviääkö vanhat ilmoitukset?

Ilmoituksen tekijän vastuulla on huolehtia siitä, että ilmoituksen tiedot ovat ajan tasalla. Ilmoitusta tehdessä siihen määritetään määräaika, jonka ilmoitus on voimassa. Kun ilmoituksen määräaika umpeutuu, ilmoitus poistuu ilmoitukset -näkymästä automaattisesti ja siirtyy arkistoon. Ilmoituksen määräaika on pisimmillään yksi vuosi.

Ilmoituksen määräaikaa voi tarvittaessa jatkaa muokkaamalla ilmoitusta ja sulkeutumisen jälkeenkin sen voi halutessaan julkaista uudelleen.

Ilmoittaja voi tarvittaessa myös poistaa ilmoituksen näkyvistä ennen voimassaolon umpeutumista.

Olen täyttänyt ilmoituksen, mutta ilmoituksen esikatselu ei avaudu.

Esikatselumahdollisuus avautuu vasta, kun kaikki ilmoituksen pakolliset kentät on täytetty. Tarkista ilmoituksen kentät.

Voinko tehdä ilmoituksen muun yrityksen nimissä? Haluan tehdä ilmoituksen toimeksiantajani yritykselle?

Voit toimia toisen yrityksen nimissä, jos yritys on valtuuttanut joko sinut tai yrityksesi käyttämään Materiaalitoria puolestaan.

Ilmoituksiin vastaaminen

Voinko ottaa yhteyttää ilmoittajaan palvelussa? Entä palvelun ulkopuolella?

Ilmoittajaan voi ottaa yhteyttä palvelun kautta tai palvelun ulkopuolella ilmoittajan antamilla yhteystiedoilla.

Ovatko palvelun kautta tehdyt tarjoukset sitovia?

Jätehuoltopalveluista tehtävät tarjoukset ovat sitovia. Mikäli tarjous hyväksytään, tarjoaja sitoutuu tarjoamaan jätehuoltopalvelun tarjouksensa yhteydessä ilmoittamiensa ehtojen mukaisesti.

Voinko tehdä sopimuksia ja niihin liittyviä transaktioita palvelussa?

Sopimusten ja niihin liittyvien transaktioiden tekeminen palvelun kautta ei ole tällä hetkellä mahdollista lukuun ottamatta jätteen haltijoiden ja kunnallisten jätelaitosten TSV-sopimuksia.

Kunnan toissijainen jätehuoltopalvelu (TSV)

Ketä velvollisuus Materiaalitorin käyttämiseen koskee?

Velvollisuus Materiaalitorin käyttöön koskee jätteen haltijoita, jotka tarvitsevat kunnan toissijaista jätehuoltopalvelua vuodessa vähintään 2000 euron arvosta.

Velvollisuus ei koske kunnan toissijaista jätehuoltopalvelua, jonka vuosittainen arvo on alle 2 000 euroa. Jätteen haltija voi tällöin osoittaa palvelua koskevan pyynnön suoraan kunnan jätelaitokselle. Materiaalitorin käyttöä ei edellytetä myöskään ennakoimattomissa kiiretilanteissa, vaikka tarvittavan toissijaisen jätehuoltopalvelun arvo sinänsä olisi vähintään 2 000 euroa.

Ilmoitukseni määräaika umpeutui, mutta en ole saanut kunnalta TSV-palvelua?

Määräajan umpeuduttua ilmoitus ei suoraan ohjaudu kunnalle TSV-pyyntönä-. Mikäli jätteestä tehtyyn ilmoitukseen ei tule yhtään tarjousta tai ne hylätään sopimattomina, on Materiaalitorissa mahdollista pyytää kunnan toissijaista jätehuoltopalvelua. Pyyntö näkyy yrityksen omissa tiedoissa ilmoituksessa olevana valintanäppäimenä. Mahdolliset hylkäykset on perusteltava. Pyynnön tekijä valitsee, mille kunnalle tai kunnan jätelaitokselle pyyntö lähtee. Jätelaitos näkee palvelutarjonnan puutteen arvioinnin sekä arvioi jätteen soveltumisen kunnan jätehuoltojärjestelmään. Pyyntö tulee tehdä 6 kuukauden sisällä ilmoituksen sulkeutumisesta.

Ilmoitukseni on ollut palvelussa 14 vuorokautta, mutta TSV-pyyntömahdollisuus ei ole avautunut?

Jos ilmoituksen määräajaksi on laitettu pidempi aika kuin 14 vuorokautta, TSV-pyyntö mahdollistuu vasta ilmoituksen sulkeutuessa määräajan umpeutumiseen.

Ilmoituksen tulee olla myös muuttamattomana palvelussa vähintään 14 vuorokautta: jos ilmoitusta muutetaan, myös sen määräaika tulee muuttaa jatkumaan 14 vuorokautta muuttamisajankohdasta laskien.

Milloin kyse on sellaisesta ennakoimattomasta kiiretilanteesta, jossa jäte voidaan toimittaa kunnan jätelaitokselle Materiaalitoria käyttämättä?

Materiaalitorin käyttöä ei edellytetä silloin, kun kunnan toissijaista jätehuoltopalvelua tarvitaan välittömästi sellaisen ennalta arvaamattoman kiireen vuoksi, jota jätteen haltija ei ole voinut kohtuudella ennakoida. Tällaisia kiiretilanteita ei ole määritelty tyhjentävästi. Kyseeseen voivat tulla esimerkiksi erilaiset onnettomuustilanteet, jätehuoltopalveluiden saatavuudessa ilmenevät ennalta arvaamattomat viiveet tai muut tilanteet, joissa jäte on saatava välittömästi asianmukaiseen käsittelyyn, mukaan lukien tilanteet, joissa jäte-erä on sen arvoa koskevan virhearvion vuoksi toimitettu suoraan kunnan jätelaitokselle.

Jätteen haltija on velvollinen seuraamaan tarvitsemansa kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelunvuosittaista arvoa. Viranomaiset voivat kohdistaa jätteen haltijaan valvontatoimenpiteitä tilanteessa, jossa tämä selvästi laiminlyö velvollisuutensa käyttää Materiaalitoria.

Kuntien jätelaitokset antavat neuvontaa kunnan toissijaiseen jätehuoltopalveluun liittyvissä sisällöllisissä kysymyksissä. Materiaalitorin käyttöön liittyvissä teknisissä kysymyksissä tukea saa tarvittaessa Materiaalitorin ylläpidolta.

Miten jätteen haltijan toimintaa ja Materiaalitorin käyttöä valvotaan?

Jätteen haltijan Materiaalitorissa tekemä arvio palvelutarjonnan puutteesta riittää kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun tarpeen osoittamiseksi. Kunnan jätelaitos ei palvelupyynnön saatuaan arvioi asiaa sisällöllisesti.

Myös Materiaalitorin käyttövelvoitteen ulkopuolelle jäävän kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun osalta lähtökohtana on jätteen haltijan tekemä pyyntö ja arvio muun palvelutarjonnan puutteesta. Jätteen haltijan vastuulla on seurata tarvitsemansa kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun vuotuista arvoa ja käyttää tarvittaessa Materiaalitoria.

Viranomaiset voivat tarvittaessa kohdistaa jätteen haltijaan valvontatoimenpiteitä, jos väärinkäytöksiä epäillään. Materiaalitoriin kertyy tietoa kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta, mikä lisää toiminnan läpinäkyvyyttä ja mahdollistaa entistä sujuvamman seurannan ja valvonnan.

Millä perusteella tarjous voidaan hylätä?

Tarjous voidaan hylätä, jos se on joko tarjotun palvelun hinnan tai laadun suhteen kohtuuton. Palvelun laadun kohtuuttomuutta voi osoittaa esimerkiksi tarjotun palvelun ajankohta, pitkät kuljetusmatkat jätteen siirto toiseen maahan mukaan lukien, tarjoajan lakisääteisten velvoitteiden laiminlyönti taikka se, ettei tarjous ole jätelain 8 §:n etusijajärjestyksen mukainen. Kohtuuton voi olla myös jätteen välitystoimintaa muistuttava tarjous, joka perustuu yksinomaan kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun hyödyntämiseen. Kohtuuton ei sitä vastoin yleensä ole tarjous jätehuollon kokonaispalvelusta, vaikka se joiltain osin perustuisi kunnan toissijaiseen jätehuoltopalveluun.

Kohtuuttomuutta voi osoittaa myös palvelusta pyydetty hinta. Pieni poikkeama kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun hinnasta ei kuitenkaan vielä aiheuta kohtuuttomuutta.

Tehdäänkö pyyntö kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta aina lähimmälle jätelaitokselle?

Pyyntö tulee ensisijaisesti kohdistaa lähimmälle jätelaitokselle. Jos pyyntö on tarkoitus osoittaa kauempana sijaitsevalle jätelaitokselle, jätteen haltijan tulisi huomioida tämä myös arvioidessaan saamiensa tarjousten kohtuullisuutta.

Kunnan jätelaitoksella on oikeus kieltäytyä jätehuollon järjestämisestä, jos jäte määränsä tai laatunsa takia on teknisesti sopimatonta kunnan jätehuoltojärjestelmässä kuljetettavaksi tai käsiteltäväksi.

Mitä kunnan jätelaitoksen tulee tehdä Materiaalitorissa?

1.1.2020 voimaan tulleen jätelain muutoksen myötä kunnan eli useimmissa tapauksessa kunnan jätelaitoksen tehtävänä on Materiaalitorissa:

1. Vastaanottaa ja käsitellä kunnan toissijaista jätehuoltopalvelua koskevat pyynnöt.

2. Tehdä sopimukset kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta suoraan Materiaalitorissa tai tuoda tietyt tiedot Materiaalitoriin ulkopuolella tehdyistä sopimuksista 14 vrk:n kuluessa sopimuksen tekemisestä.

3. Tuoda koontitiedot Materiaalitoriin muusta kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta vuosittain maaliskuun loppuun mennessä. Tätä muuta palvelua on Materiaalitorin käyttövelvoitteen ulkopuolelle jäävä palvelu eli 2000 euron kynnysarvon alle jäävä, ennalta-arvaamattomasta kiireestä johtuva tai siirtymäaikana käyttövelvoitteen ulkopuolelle jäävä kunnan toissijainen jätehuoltopalvelu. Tuotavia tietoja ovat jätteen määrät jätelajeittain ja käsittelymenetelmittäin eriteltyinä.

Mitä velvoitteita ja vastuita jätehuoltoviranomaiselle jätelain muutos toi vuoden 2020 alussa?

Jätelain muutos toi kunnan jätehuoltoviranomaiselle, jätelain 24 §:ssä tarkoitetuille valvontaviranomaisille ja Kilpailu- ja kuluttajavirastolle oikeuden saada Materiaalitorista tietoja kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta, jotka ovat välttämättömiä niille laissa säädettyjen tehtävien hoitamiseksi. Muutoksesta ei seuraa uutta seuranta- tai valvontavelvoitetta, se lähinnä helpottaa seurantaan ja valvontaan tarvittavien tietojen saantia aiempaan verrattuna. Jätehuoltoviranomainen voi ilmoittaa valvontaviranomaiselle havaitsemistaan epäkohdista, joka taas voi toimivaltuuksiensa puitteissa puuttua epäkohtiin jätelain normaalien menettelyiden mukaisesti. Valvontaviranomaisen toimet tulisi kohdistaa toimijoihin, jotka laiminlyövät velvollisuutensa tehdä tarjouspyynnön Materiaalitoriin, tekevät kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta sopimuksen, vaikkei Materiaalitoria ole edellytetyllä tavalla käytetty tai jättävät toimittamatta Materiaalitoriin tarvittavat kunnan toissijaista palvelua koskevat tiedot.

Pitääkö vanhat voimassa olevat TSV-sopimukset viedä Materiaalitoriin?

Kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta tehdyt TSV-sopimukset, jotka on tehty ennen vuotta 2020, ovat voimassa sopimuskauden loppuun (maksimissaan 3 vuotta) eivätkä vuoden 2020 alusta voimaan tulleen jätelain muutoksen mukaiset velvoitteet sellaisenaan koske niiden nojalla toteutettavaa jätehuoltopalvelua. Tiedot tällaisten sopimusten perusteella annetusta TSV-palvelusta on suositeltavaa toimittaa Materiaalitoriin, jotta lainmuutoksen perimmäinen tavoite eli TSV-palvelun käytön läpinäkyvyyden lisääminen toteutuisi mahdollisimman hyvin. Tiedot on mahdollista tuoda koontitietoina, kuten tiedot muusta TSV-palvelusta, joka jää Materiaalitorin käyttövelvoitteen ulkopuolelle. Koontitietoja ovat jätteen määrät jätelajeittain ja käsittelymenetelmittäin eriteltyinä.

Onko mahdollista saada TSV-pyynnöt sähköpostiin?

Kunnan toissijaista jätehuoltopalvelua koskeva TSV-pyyntö tulee asiakkaalta jätelaitokselle Materiaalitorin kautta. Saapuneesta pyynnöstä tulee sähköposti-ilmoitus jätelaitokselle jätelaitoksen omissa tiedoissaan määrittämään sähköpostiosoitteeseen.

Miten seurataan Materiaalitorin käyttövelvoitteen rajan (2 000 €) toteutumista?

Materiaalitoriin tulee tehdä jätelain mukainen tarjouspyyntö eli ilmoitus, mikäli tarvittavan kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun eli TSV-palvelun arvo ylittää 2000 euroa vuodessa. Raja-arvo on yrityskohtainen ja sen seuraaminen on ensisijaisesti jätteen haltijan vastuulla. Jätteen haltijan on hyvä ennakoida palveluntarvettaan ja tehdä ilmoitus ajoissa Materiaalitoriin.

Jätelaitoksille seurantavelvoitetta ei ole asetettu, mutta käytännössä jätelaitoksilla voi olla tarve seurata rajan ylittymistä, sillä jätelain hengen mukaisesti raja-arvon ylittävästä palvelusta TSV-sopimus tulisi tehdä vain tilanteissa, joissa Materiaalitoria on käytetty asianmukaisesti. Poikkeuksena tästä ovat ennalta-arvaamattomat kiiretilanteet.

Onko Materiaalitorin käyttövelvoitteen raja (2 000 €) arvonlisäverollinen vai veroton summa?

Asiasta ei ole säädetty jätelaissa. Kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun arvon laskemiseen mallia saattaisi saada julkisten hankintojen kynnysarvoista, jotka ovat arvolisäverottomia.

Mitä pitää tehdä, jos jäte ei jätelaitoksen portille tuotaessa vastaakaan sitä, mistä TSV-sopimuksessa on sovittu?

Tarjouspyynnön tekijä määrittelee jätteen ja siihen liittyvät olennaiset tiedot tehdessään tarjouspyyntöä Materiaalitoriin. Jos jäte tai muut tiedot eivät vastaa ilmoitettua, on TSV-palvelun edellytyksenä oleva muun palvelutarjonnan puute todettu väärillä tiedoilla, joten tilanteessa tulisi tehdä uusi tarjouspyyntö korjatuilla tiedoilla ja katsoa löytyykö sille markkinaehtoista palvelua. Kysymyksen tapauksessa virheellisesti määritelty jäte-erä on jo kuitenkin niin sanotusti jätelaitoksen portilla, joten jätelaitoksen tehtäväksi jää arvioida, onko jäte syytä vastaanottaa virheestä huolimatta. Palvelun pyytäjää on kuitenkin hyvä muistuttaa uuden korjatun tarjouspyynnön tekemisestä Materiaalitoriin, mikäli palveluntarve jatkuu. Jätelaitosten voi olla hyvä ennakoida tällaiset tilanteet myös TSV-palveluun liittyvissä sopimusehdoissa.

Jos TSV-sopimus tehdään ”muulle jätteelle” jätemääräarvion mukaisesti ja jätteet lajitellaan jäteasemalla useisiin jakeisiin, tuleeko eri jakeet raportoida Materiaalitoriin?

Lähtökohtana on, että tarjouspyynnössä jäte määritellään mahdollisimman tarkasti ja kuvaavasti. Mikäli valikosta ei löydy sopivaa jätelajia, voi valita ”muu jäte” ja kuvata jätettä vapaaseen kenttään. Mikäli kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta on tehty TSV-sopimus ja sen tiedot löytyvät Materiaalitorista, ei sopimuksen toteutumaa tarvitse raportoida Materiaalitoriin.

Pitääkö kaikista jätelajeista tehdä erilliset tarjouspyynnöt ja TSV-sopimukset vai voiko kaikki jätteet laittaa samaan yhteen tarjouspyyntöön?

Lähtökohtaisesti yhdestä jätelajista tehdään yksi tarjouspyyntö eli ilmoitus. Tällöin jätteelle on todennäköisesti helpointa löytää vastaanottaja. Joistakin sekalaisista jätteistä, kuten sekalaisesta rakennus- ja purkujätteestä, on myös mahdollista tehdä ilmoitus. Lisäksi joissakin tapauksissa voi tehdä ilmoituksen muusta jätteestä (”muu jäte”). Esimerkiksi haettaessa kiinteistön kokonaispalvelua useille erikseen kerätyille yhdyskuntajätteille, ilmoituksen voi tehdä muusta jätteestä ja kuvata jätteet tarkemmin vapaassa kentässä tai ilmoituksen liitteessä. Materiaalitorissa tehtävät sopimukset kunnan toissijaisesta palvelusta tehdään ilmoitusten pohjalta, jolloin tämä ns. TSV-sopimus koskee ilmoituksessa määriteltyä jätettä.

Onko yrityksen laitettava jäte-erä materiaalitorille, jos heillä on voimassa aiemmin tehty TSV sopimus?

TSV-sopimukset, jotka on tehty ennen vuotta 2020, ovat voimassa sopimuskauden loppuun (maksimissaan 3 vuotta). Tarjouspyyntöä ei tällöin kyseisestä jätteestä tarvitse tehdä, vaan sopimuskauden aikana jätteet voi toimittaa kunnan jätelaitokselle sovitulla tavalla.

Mitä teen, jos kunnan jätelaitos ei anna pyytämääni TSV-palvelua?

Materiaalitorissa asioidessa, pyyntö kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta kohdennetaan ensisijaisesti lähimmälle kunnan jätelaitokselle. Jos jätelaitos kuitenkin hylkää pyynnön, pyyntö palautuu pyytäjälle Materiaalitoriin, jolloin palvelupyynnön voi kohdentaa toiselle jätelaitokselle. Jätelaitos perustelee, miksi hylkää pyynnön eli ei voi antaa pyydettyä palvelua ja voi halutessaan samalla neuvoa pyynnön uudelleenkohdentamisessa. Pyynnön voi lähettää kerralla vain yhdelle jätelaitokselle.

Voiko kunnan jätelaitos ilmoittaa TSV-palvelunsa Materiaalitorille?

Kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta eli TSV-palvelusta ei ole tarkoituksenmukaista tehdä ilmoituksia Materiaalitoriin. Yleisesti ottaen lakisääteisiä palveluja, kuten TSV-palveluja, ei ole syytä markkinoida kuten markkinaehtoisia palveluja. Materiaalitoriin ilmoitetut TSV-palvelut voisivat sekoittua markkinaehtoisiin palveluihin. Materiaalitorissa kunnan jätelaitoksen on kuitenkin mahdollista tiedottaa tarjoamistaan TSV-palveluista siinä vaiheessa, kun TSV-palvelua pyydetään. Tiedot TSV-palveluista voi lisätä jätelaitoksen omissa tiedoissa.

Miten jätteen haltija voi harkita saamiensa tarjousten kohtuullisuutta, jos ei tiedä jätelaitoksen TSV-hintoja etukäteen?

Saatujen tarjousten kohtuullisuuden arvioon vaikuttanee moni asia, joista yksi saattaa olla tarjottujen palvelujen hintojen vertaaminen kunnan jätelaitosten hintoihin. Kuntien jätetaksat ovat julkista tietoa ja yleensä hinnasto löytyy esim. jätelaitosten nettisivuilta. Tarkemman hintatiedon saamiseksi voi olla yhteydessä jätelaitokseen. Markkinaehtoisen palvelun hinnan pieni poikkeama kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun eli TSV-palvelun hinnasta ei ole kuitenkaan riittävä peruste TSV-palvelulle.

Miten voidaan varmistaa, että TSV-palvelupyynnön toisen puolesta tehneellä yrityksellä on oikeus tehdä sopimus toisen yhtiön nimissä?

Materiaalitorissa tarjouspyynnön, TSV-palvelupyynnön ja TSV-sopimuksen voi tehdä jätteen haltijan lisäksi jätteen kuljettaja tai muu toimija, joka tarjoaa jätteen haltijalle esim. kokonaispalvelua (kuljetus ja käsittely). Tarjouspyynnössä, TSV-pyynnössä tai TSV-sopimuksessa ei tarvitse määrittää kenen jätteet alun perin ovat. Jätelaki ei myöskään edellytä valtakirjaa, mikäli osapuolena on joku muu kuin jätteen haltija. Jätteen haltija voi kuitenkin edellyttää palveluntarjoajalta esimerkiksi tietoja jätteen toimituspaikasta.

Jos TSV-pyynnön tekee jätteen kuljettaja tai muu toimija, voi pyyntö koskea vain jätteen käsittelyä.

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi? Ota yhteyttä materiaalitori@motiva.fi.